آموزش پیکربندی سیستم ویپ (تلفن ویپ)

آموزش پیکربندی سیستم ویپ (تلفن ویپ)

در این مقاله قصد داریم تا شما را با آموزش سیستم ویپ و یا تلفن ویپ چیست آشنا کنیم. تلفن ویپ نوعی تلفن تحت شبکه است که کار تلفن گویا را برای سازمان ها انجام می دهد. خرید تلفن voip کار راحتی است و شما می توانید از تمام شرکت های معتبر در زمینه شبکه آن را خریداری کنید. هدف از یاد گرفتن سیستم ویپ آشنایی با تجهیزات ویپ و پیکربندی شبکه VOIP است. در این آموزش ما سعی می کنیم تا ۰ تا ۱۰۰ سیستم های ویپ و تجهیزات voip را مورد بررسی قرار دهیم.

<< برای خرید و دیدن تلفن ها و تجهیزات VOIP به آخر همین پست بروید >>

آموزش پیکربندی تلفن ویپ (تلفن VOIP)

تلفن ویپ چیست

تجهیزات موردنیاز برای این لابراتوار

  • ۱ عدد cisco Router 1841
  • ۳ عدد Cisco Switch 3560
  • ۲ عدد PC
  • ۲ عدد IP Phone

سیستم VOIP چیست

شما قبل از اینکه بدانید تلفن ویپ چیست باید درک کاملی از سیستم ویپ داشته باشید. امروزه امکان عبور اطلاعات voice بر بستر شبکه های IP مهیا شده است و این توانمندی به نام VOIP یا Voice Over IP معروف می باشد. در شبکه های امروزی امکان استفاده همزمان از سرویس VOICE (مکالمات تلفنی) در کنار سرویس Data با کارایی بالا امکان پذیر می باشد و شرکت های زیادی در زمینه تولید تجهیزات VOIP فعالیت می کنند یکی از تولیدکنندگان معروف تجهیزات ویپ شرکت سیسکو می باشد.

با استفاده از راه اندازی سیستم ویپ در سازمان ها علاوه بر کاهش هزینه استفاده از سرویس های تلفن سنتی PSTN قادر به یکپارچه سازی سرویس VOICE و Data را خواهید داشت. برای درک بهتر توانمندی VOIP به مثال زیر توجه نمایید.

یک شرکت در بسیاری از شهرهای کشور و حتی در سایر کشورها دارای دفترهای نمایندگی می باشد که برای برقراری تماس تلفنی دفاتر این شرکت از سرویس تلفن سنتی PSTN یا همان خطوط مخابراتی شهری استفاده می شود. بین دفاتر این شرکت یک بستر ارتباطی IP برای انتقال دیتا وجود دارد که از همین بستر ارتباطی برای عبور اطلاعات VOICE (مکالمات تلفنی) می توان استفاده نمود و در کنار ترافیک دیتا از ارتباط VOIP (تلفن گویا) نیز استفاده شود.

با پیاده سازی یک بستر ارتباط VOIP در این شرکت کلیه دفاتر مربوط به این شرکت قادر به استفاده از مکالمات تلفنی رایگان بر بستر شبکه IP خواهند بود.

سیستم ویپ

تجهیزات شبکه ویپ (تجهیزات شبکه voip)

  • IP Phone
  • Voice gateways
  • Gatekeepers
  • Video conferencing unit
  • Multipoint control unit
  • Call Manager

تلفن تحت شبکه، IP Phone یا تلفن ویپ چیست

تلفن ویپ دارای حداقل یک اتصال RJ-45 می باشد که با اتصال به پورت سوئیچ، قادر به برقراری اتصال با شبکه می باشد. این دستگاه برای تأمین Power مورد نیاز یا با استفاده از توانمندی POE که برگرفته از Power Over Ethernet می باشد. از طریق پورت سوئیچ هایی که این توانمندی را پشتیبانی می کنند تأمین می شود یا از طریق یک Adaptor خارجی Power دستگاه IP Phone تأمین خواهد شد.

تا این جای کار در مورد اینکه تلفن ویپ چیست اطلاعاتی را کسب کرده اید. در تصویر زیر چندین نمونه از IP Phone (تلفن ویپ) های تولیدی شرکت سیسکو را مشاهده می کنید. شرکت های دیگری مانند Yealink، Grandstreem، Sangoma و … نیز تلفن های IP تولید می کنند. قبل از این شرکت ها اگر از کسی می پرسیدید که تلفن ویپ چیست قطعا جواب دیگری به شما می داد. این شرکت ها به تنهایی معنای ویپ را بهبود بخشیده اند…

تجهیزات ویپ

تجهیزات ویپ

به نمایی پشت یک IP Phone توجه کنید. همه تجهیزات ویپ به اینجا وصل می شود.

تجهیزات voip

تجهیزات voip

Voice gateways (صدا های gateway )

این دستگاه یکی از تجهیزات ویپ است و برای ارتباط بین تلفن های عمومی سنتی PSTN و تلفن تحت شبکه IP Phone ها استفاده می شود. در واقع شما می توانید در داخل سازمان و برروی بستر LAN، تلفن ویپ راه اندازی کرده و برای آن ها شماره داخلی تعریف کنید و سپس بوسیله یک Gateway خطوط شهری PSTN را به تلفن های IP داخل شبکه LAN شما متصل کنید.

Gatekeepers در سیستم VOIP

Gatekeeper به عنوان یک Option اضافی در سیستم VOIP می تواند استفاده شود. از Gatekeeper برای کنترل تماس های که پذیرفته می شوند و اختصاص و نظارت به پهنای باند تماسهای جدید و جلوگیری از برقراری تماس در صورت نبود پهنای باند کافی بر بستر شبکه استفاده خواهد شد.

تلفن ویدئو کنفرانس سیسکو

دستگاهی که به کاربر اجازه خواهد داد همزمان از تونمندی VOICE و Video در یک تماس استفاده نماید. در واقع یک گوشی تلفن IP مخصوص ویدیو کنفرانس می باشد.

تلفن گویا

تلفن گویا

تلفن ویپ چیست

تلفن ویپ چیست

تجهیزات تلفن ویدئو کنفرانس سیسکو (Multipoint control unit)

سیستم ویپ

سیستم ویپ

این تجهیزات (تجهیزات ویپ) امکانات کنفرانس و ارتباط چنیدین شخص یا شرکت را برقرار خواهند کرد.

مدیریت تماس voip

Cisco Call Manager یا مدیریت تماس voip یک سیستم بر پایه نرم افزار جهت پردازش تماس ها در راه کارهای شبکه های VOIP متوسط و گسترده است. برخی از روترهای شرکت سیسکو که سرویس VOIP را پشتیبانی می کنند توانایی Cisco Call Manager داخلی که را خواهند داشت از جمله این روترها روترهای سری ۱۸۰۰ و ۲۸۰۰ با توانمندی VOIP می باشد.

آماده سازی شبکه برای بستر VOIP

در زمان افزودن سیستم ویپ به شبکه باید به یکسری موارد به شرح زیر توجه کنید:

  • چه توانمندی های شما نیاز خواهید داشت؟ برق دستگاه های IP Phone چطور تأمین خواهد شد؟ برق دستگاه IP Phone می تواند توسط سوئیچ های Catalyst سیسکو داری توانمندی POE Support تأمین شود یا از طریق آداپتور خارجی تغذیه شود.
  • از چه راه کارهای برای افزایش امنیت روی تماس ها در تلفن ویپ استفاده می کنید. در این مرحله شما باید به طور کامل بدانید که تلفن ویپ چیست …
  • برای تضمین کارایی سیستم ویپ و کنترل Bandwidth، delay، packet loss به چه صورتی توانمندی QOS را بر روی شبکه اعمال خواهید کرد.
  • آیا کابل کشی لازم برای اتصال دستگاه های IP Phone در اتاق ها و کلیه طبقات ساختمان انجام شده است کابل های استفاده شده برای اتصال دستگاه های IP Phone حداقل بایدTwisted Pair نوع CAT 5 باشند.
  • از نظر پهنای باند نباید بیش از ۷۵ درصد از پهنایی باند توسط کلیه ترافیک VOICE ، Data و Video اشغال شود.
  • از نظر مدیریت باید کلیه تجهیزات شبکه از جمله سرویس ها و حیاتی و IP Phone و تجهیزات voip ها مانیتور شوند.
  • اعمال شرایط دسترس پذیر بودن همیشگی تجهیزات و تحمل خطاهای که ممکن از در شبکه به وجود آید.

شرایط پهنای باند در تجهیزات VOIP

تجهیزات ویپ

تجهیزات ویپ

در شبکه های که توانمندی VOIP اعمال خواهد شد از نظر پهنای باند به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • حداکثر delay (تأخیر) به صورت یک طرفه نباید بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی ثانیه باشد.
  • مقدار بسته های که از بین خواهند رفت نباید بیش از ۱ درصد کل حجم ترافیک باشند.
  • حداکثر میانگین مقدار jitter (وقفه های موقت در شبکه) نباید بیش از ۳۰ میلی ثانیه باشد.
  • مقدار پهنای مورد نیاز برای یک تماس بین ۲۱ Kbps تا ۱۰۶ Kbps خواهد بود به اضافه اینکه به طور میانگین هر دستگاه   IP Phone (تلفن ویپ) به پهنای باندی معادل ۱۵۰ bps برای کنترل ترافیک نیاز خواهد داشت.

نکته: همانطور که گفته شد برای ایجاد یک تماس نیاز به پهنای باندی معادل ۲۱ Kbps تا ۱۰۶ Kbps خواهید داشت. در این شرایط برای محاسبه پهنای باند مورد نیاز برای ۲۰ تماس همزمان می توانید مقدار تماس ها را ضربدر حداکثر پهنای باند مورد نیاز یک تماس کنید.

حتما بخوانید: آدرس IP نسخه ۶

VOICE VLAN

در شرایطی که ترافیک مربوط به Data و ترافیک مربوط به VOICE در یک VLAN قرار داشته باشند، این باعث خواهد شد این دو ترافیک برای دسترسی به مقدار پهنای باند بیشتر با یکدیگر رقابت کنند. قابل توجه است که ترافیک VOICE به شدت به تأخیر حساس می باشند و نباید این تأخیر به بیش از ۱۵۰ میلی ثانیه برسد. در حالی که ترافیک Data بسته به نرم افزاری که آن دیتا را پردازش خواهد کرد. کمتر به تأخیر حساس می باشند برای این منظور ترافیک مربوط به VOICE با قرار گرفتن در VOICE VLAN های جدا از ترافیک مربوط به Data جدا شده و با اعمال QOS اولویت ترافیک VOICE نسبت به ترافیک Data در سیستم ویپ افزایش خواهد یافت.

برروی Switch های شرکت سیسکو توانمندی پشتیبانی خواهد شد به نام VOICE VLAN. این توانمندی باعث جدا شدن ترافیک مربوط به VOICE از ترافیک Data و قرار گرفتن دستگاه های IP Phone در داخل یک Subnet خواهد شد و قابلیت اعمال سرویس QOS و اعمال Policy های امنیتی برروی ترافیک VOICE امکان پذیر خواهد شد.

مزایای سرویس QOS

تجهیزات voip

تجهیزات voip

برخی از مزایای سرویس QOS برای شبکه ها به شرح زیر می باشد:

  • حق تقدم دسترسی به منابع برای ترافیک حساس مانند تجهیزات voip
  • مدیریت بهتر منابع در شبکههای متوسط و بزرگ
  • مدیریت بهتر دسترسی به منابع و پهنای باند شبکه

عملکردهای QOS

با فعال شدن سرویس QOS برروی اینترفیس در زمان وارد شدن ترافیک به سوئیچ سه عملکرد برروی ترافیک به سرح زیر اعمال خواهد شد:

  • دسته بندی یا Classification
  • علامت گذاری یا Marking
  • Policing

دسته بندی یا Classification

یوسیله Classification ترافیک ها شناسایی و دسته بندی میشوند تا سایر عملیات برای کیفیت سرویس QOS برروی آن انجام شود. یکی از روشهای Classification استفاده از پروتکل NBAR میباشد این پروتکل قادر به شناسایی بیش از ۱۰۰ نوع ترافیک میباشد.

علامت گذاری یا Marking

تلفن گویا

تلفن گویا

بوسیله Marking ترافیک های شبکه علامت گذاری میشوند. و ترافیک هایی که دارای مقدار بالاتری هستند دارای اولویت بیشتری خواهند بود.

این مرحله شامل مشخص کردن ترافیک و قراردادن یک Value (اولویتی که سرویس QOS به این ترافیک اختصاص خواهد داد) داخل فریمهای لایه ۲ و بسته های لایه ۳ میباشد در این حالت برای Marking فریمهای لایه ۲ از ۸۰۲.۱p CoS در داخل فریمهای Tag شده با ۸۰۲.۱Q استفاده خواهد شد و برای Marking از مقدار DSCP که برگرفته از عبارت Differentiated Services Code Point میباشد در داخل IP header بسته اطلاعاتی استفاده خواهد شد.

نکته: در مرحله Marking اولویتی که سرویس QOS به آن ترافیک خواهد داد در فریمهای لایه ۲ و بسته های لایه ۳ درج خواهند شد.

سیاست گذاری یا Policing

در این مرحله از آموزش تلفن ویپ چیست ، مشخص می شود که چند درصد از چهنای باند به کدام دسته از ترافیک ها اختصاص داده شوند.

پیکربندی سوئیچ جهت اتصال IP Phone

در صورتی که نیاز به اتصال دستگاه IP Phone به پورت سوئیچ را داشته باشید قبل از پیکربندی های سوئیچ به موارد زیر توجه کنید:

  • در صورتی که سیستم ویپ قابلیت POE دارا باشد، دقت داشته باشید که سوئیچ شما توانایی تامین برق تمام IP Phone ها را داشته باشد.
  • دقت داشته باشید که سوئیچی که برق تمام IP Phone ها را تامین می کند به UPS متصل باشد.
  • Voice VLANها به درستی تعریف شوند.
  • Scope صحیح برای IP Phone ها در سرور DHCP تعریف شود و مسیریابی جهت ترافیک های VOICE نیز بدون مشکل باشد.
  • پیکربندی توانمندی Auto QOS VOIP برروی اینترفیس های موردنیاز برای اعمال خودکار QOS برای اولویت بخشی به ترافیک VOICE .

پیکربندی سوئیچ جهت اتصال IP Phone

تلفن ویپ چیست

تلفن ویپ چیست

Switch#config t

Switch(config)#mls qos

Switch(config)#interfcae fastEthernet 0/1

Switch(config-if)#switchport voice vlan 1

Switch(config-if)#mls qos trust cos

Switch(config-if)#mls qos trust dscp

Switch(config-if)#mls qos trust device cisco-phone

  • بوسیله این دستورها در سیستم ویپ QOS به صورت کلی برروی سوئیچ فعال می شود.
  • وارد اینترفیس Fa0/1 می شود.
  • این دستور باعث فعال شدن VOICE VLAN بر جدا نمودن ترافیک VOICE و Data برروی یک پورت سوئیچ خواهد شد.
  • این دستور پورت سوئیچ را پیکربندی خواهد کرد که رده بندی ترافیک های ورودی به این پورت براساس مقدار Class Of Service (COS) انجام شود.
  • این دستور پورت سوئیچ را پیکربندی خواهد کرد که رده بندی ترافیک های ورودی به این پورت براساس مقدار differentiated services code poin (DSCP) انجام شود.
  • این دستور پورت سوئیچ را پیکربندی خواهد کرد که فقط ترافیک مربوط به Cisco IP Phone را رده بندی و علامت گذاری نماید.

مشاهده پارامترهای QOS برروی سوئیچ

Switch#show mls qos interface fasthethernet 0/1

نتیجه آموزش VOIP

در این نوشته ما سعی کردیم تا شما را با مفهوم تلفن ویپ چیست آشنا کنیم. درباره سیستم ویپ ، تلفن گویا ، تجهیزات voip توضیحاتی را خدمت شما علاقه مندان شبکه ارائه دادیم. در آموزش های بعدی ویپ تخصصی تر موضوعات را بررسی خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را دنیال کنید.

کلیک کنید

<< خرید تلفن و تجهیزات VOIP >>

نویسنده : مدیر
دسته بندی ها : ویپ (VOIP)
برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

پیاده سازی شده توسط هوش پلاس